Práce bylo tenkrát dost pro všechny

Každý, kdo chtěl bojovat za mír, mohl přiložit ruku k dílu. Také stálý spolupracovník Dikobrazu karikaturista Josef Molín (1912—1983) dělal, co dovedl nejlépe. Když koncem léta roku 1950 dostal za úkol nakreslit křest válečné lodi jménem Peace, nelenil a přinesl obrázek, jenž prostě a jasně ilustroval pokrytectví amerických imperialistů, kteří své kořistnické cíle maskují altruistickými hesly.

I když nikdo nepochyboval, že chlapík s cylindrem a s doutníkem v nařvané hubě je velkoobchodník, který zároveň dělá do politiky, zakuklenci v bílých kápích patří ke Ku­‑klux­‑klanu a stařec s dřevěnou nohou představuje smutný důsledek volné hospodářské soutěže, pojistili se redaktoři ještě titulkem: „USA. ‚…a jméno MÍR, jež jsme vepsali na další válečný křižník, nechť svědčí o našich nejpočestnějších úmyslech…‘“.

Josef Molín, karikatura na obálce satirického týdeníku Dikobraz, roč. VI, č. 36, 5. září 1950

 

Dikobraz, který s Molínovou kresbou na obálce vyšel v úterý 5. září, šel doslova na dračku. Výtvarník proto očekával za dobře odvedenou práci zaslouženou pochvalu. Místo ní však přišla čtveřice mužů v kožených kabátech a odvedla jej od snídaně rovnou do vyšetřovny, kde nešťastný karikaturista zjistil, koho to vlastně nakreslil. Policejní identifikace účastníků křtu válečného křižníku Molína překvapila a vyděsila. Soudruzi ze Státní bezpečnosti totiž v symbolických figurkách s jistotou poznali prezidenta Gottwalda, jeho manželku Martu a jejich zetě, generála Čepičku. Ve starém flašinetáři, který žebral pod pódiem, odhalili podle charakteristického náklonu hlavy zlomyslnou karikaturu ministra školství Zdeňka Nejedlého. Totožnost vysoce postavených komunistických politiků na pobuřující kresbě stvrdilo i rozhodnutí soudu. Ačkoliv Molín od počátku procesu až do konce svých dní tvrdil, že ani na chvíli neměl žádné postranní úmysly, nebylo mu to nic platné. Dostal nepodmíněný trest a strávil osmnáct měsíců v ruzyňském žaláři. Od té doby si kreslíři mohli být jisti, že cesta do pekel nemusí být dlážděna jen dobrými úmysly, ale také odpovědným plněním zadaných úkolů.

 

Detail karikatury Josefa Molína na obálce Dikobrazu a snímek Zdeňka Nejedlého z padesátých let

 

Ukázka z knihy Pionýři a roboti. Československá ilustrace 1950–1970, kterou v listopadu 2016 vydalo nakladatelství Paseka ve spolupráci s Fakultou výtvarných umění VUT v Brně.